Klachtenregeling
Je hebt een klacht, dat is vervelend en moet opgelost worden. Graag ga ik met jou in gesprek over je klacht om te kijken of we samen een oplossing kunnen vinden. Allereerst is het belangrijk om te bepalen of de klacht gaat over behandeling fysiotherapie of een behandeling craniosacraal therapie.
Betreft fysiotherapie:
Voordat je jouw klacht als een geschil kunt voorleggen aan de Geschillencommissie Fysiotherapie, moet je de klacht eerst bespreken met de fysiotherapeut en/of de praktijkhouder. Je kunt daarbij ondersteund worden door een klachtenfunctionaris. De fysiotherapeut krijgt zes weken de tijd om samen met jou de klacht op te lossen. De klachtenfunctionaris kan ondersteunen en bemiddelen om een oplossing voor jouw klacht te vinden. De klachtbehandeling wordt afgesloten met een schriftelijk oordeel van de fysiotherapeut of de fysiotherapiepraktijk over je klacht. In de meeste gevallen vinden klager en fysiotherapeut samen een oplossing voor de klacht.
- Je kunt met het Meldformulier klachten een klacht indienen bij het secretariaat van de Klachtenregeling. Het secretariaat brengt je in contact met een klachtenfunctionaris.
- In het Reglement Klachtenregeling Fysiotherapie lees je hoe een en ander in z’n werk gaat.
Ben je niet tevreden over de geboden oplossing of de afhandeling van de klacht? Dan kun je binnen één jaar na ontvangst van het schriftelijke oordeel van de fysiotherapeut je geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Fysiotherapie. Voorwaarde is dat de gebeurtenis waarover je klaagt niet langer dan 5 jaar geleden heeft plaatsgevonden.
Voor meer informatie kun je bellen met telefoonnummer 033 – 467 29 00 of een e-mail sturen naar klachtenregeling@kngf.nl.
Betreft craniosacraal therapie:
Bij een klacht over een behandeling wordt eerst getracht dit met je te bespreken. Ook is het mogelijk een onafhankelijke klachtenfunctionaris in te schakelen. Deze kan ondersteuning bieden bij formulering van de klacht of bij onvrede en helpt bij het zoeken naar oplossingen. De therapeut heeft het recht om hiervan op de hoogte gesteld te worden. De praktijk is hiervoor aangesloten bij Quasir. Daarnaast is de praktijk aangesloten bij een door de overheid erkende geschilleninstantie, Stichting Zorggeschil, en valt onder de onafhankelijke tuchtrechtspraak van de RBCZ. Voor meer informatie kijk je op de website van de VBAG.
Indien we er niet samen uit kunnen komen betreft een klacht binnen de craniosacrale therapie is het prettig om te weten dat ik via het Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg (RBCZ) aangesloten ben bij een tuchtrecht regeling (TCZ). U kunt ook een klacht indienen via de website van de VBAG.